Martin Lund
Ekspert i LinkedIn og Social Selling

Martin Lund er ekspert i LinkedIn og Social Selling og medejer af selskabet LinkedInsider, der underviser virksomheder i at lære at sælge med LinkedIn.

Martin har i 17 år haft sine hænder dybt begravet i markedsføring og salg og er kandidat i kommunikation fra universitetet.

"Jeg brænder for LinkedIn, fordi det er den mest demokratiske og tilgængelige salgskanal, der findes. Alle kan lære at sælge med LinkedIn; både krogede nørder og telefon-angste kan blive topsælgere uden at skulle ud af komfortzonen. Hvis man bare er flittig og villig til at lære noget nyt, så kan man komme i superligaen.”

Martin er en værdsat foredragsholder, der forstår at inspirere virksomheder til at tage handling selv indenfor meget komplekse områder.

Martin´s oplæg til MarketingCast 2016

Lær at sælge med LinkedIn

Hader du kold kanvas? Så er der gode nyheder: Det virker ikke, og der er en meget mere effektiv metode, som ikke engang gør ondt. Vi skal snakke Social Selling på LinkedIn.

I Danmark er der 2 millioner mennesker på LinkedIn. Tænk hvis du kunne lave forretninger med dem alle sammen. Det kan du; og det er ikke svært at lære.

En ny disciplin

Social Selling er en ny disciplin, der læner sig op af PR, SEO, content marketing, branding og direkte salg. Ofte er det sværeste ved Social Selling, at man skal aflære gamle taktikker, som ellers har tjent en godt. Fx er den klassiske ’sælge-Helge-på-brede-fælge’ type er røget fuldkommen ud af loopet. Ingen gider ham, og han skaber ikke værdi. I hans sted er kommet eksperten; den der virkelig ved noget om sit produkt, og som tilbyder noget ægte værdifuldt.

Køberen har fået mere magt

Internettet har givet køberen langt mere magt, og det kan sælgere over en kam, nikke genkendende til. Køberne er utroligt afklarede og velinformerede, når man møder dem - ofte er sælgeren reduceret til ekspedient. Hvad gør man så? Tuder lidt? Nej, man lærer at få adgang til køberens nye proces.

I dag handler salg først og fremmest om at gøre sig til en synlig og troværdig ekspert i det økosystem af viden og anbefalinger, som kunden navigerer i, før kunden træffer sin beslutning. Hvis man ikke er der, findes man ikke i praksis.

Fremtidens sælger er ham du selv vil købe af

De sociale medier er som et syrebad, der fjerner al bullshit og efterlader sælgeren med det han reelt har at byde på, og det skaber nye vindere og tabere. Derfor er fremtidens sælger også ret nem at identificere: Det er ham man selv har lyst til at købe af. For når Google, LinkedIn, Facebook og Twitter bruger milliarder af dollars på at lave søgealgoritmer, er det for at betjene den der søger; ikke den der sælger, og det avler den type sælgere, som køberen vil have.

Kendskab og målrettethed virker stadig

Der hvor Social Selling har meget til fælles med gammeldags salg er, at man ikke opnår noget med mindre man er målrettet og lægger en klar plan for, hvordan man vil opnå sine salg. Social Selling er ikke en hippie-disciplin, der kun handler om god karma og indre værdier; det handler i den grad også om at opsøge sit held ved at arbejde hårdt og målrettet, så de rigtige mennesker lærer en at kende for det rigtige.

Tal til stenaldermanden

Uanset hvor digitale vores værktøjer er blevet, er vi stadig stenaldermænd inden i, for vi har stadig en klar præference for folk, vi har mødt fysisk. Og hvordan stemmer det nu overens med Social Selling? Jo, når vi tilrettelægger vores indsats skal vi hele tiden have i baghovedet, at vi skal efterligne det fysiske møde, så meget som muligt. Dvs. gennem billeder, video, tale - her er webinars fx et fantastisk værktøj, og man kan også opnå stor succes ved at lave gratis videokurser og podcasts til sit publikum.