René Madsen
SEO specialist

René startede med at interessere sig for søgemaskineoptimering som fagområde i slutningen af halvfemserne, og har drevet virksomheden Online Marketing siden 1995. IT virksomheden har været drevet under andre navne tidlige.

På det tidspunkt var den foretrukne søgemaskine ”Alta Vista” og det var her frøene blev sået til det der blev et egentligt SEO produkt i virksomheden og som i dag er en kernekompetence hos Online Marketing.

I starten hvor SEO produktet blev udbudt, her var det typisk mindre virksomheder, der så muligheden i at få optimeret deres hjemmesider.

I starten af år 2000 begyndte de store virksomheder i landet at interesse sig for SEO og Maersk, Jyske bank og Telia var nogle af de første store kunder, der kontaktede virksomheden og fik hjælp til at få optimeret deres hjemmesider. René var ved flere lejligheder i denne periode involveret i udarbejdelsen af bla. Jyske Banks CMS system (et system der blev udarbejdet med statisk genereret url adresser i modsætning til dynamisk genererede adresser - som de fleste CMS systemer fra denne periode genererede). Søgemaskinerne havde dengang også svært ved at indeksere dynamisk genererede URL adresser. Jyske Bank var lysår forud med SEO i den måde systemet blev udviklet på.

IP Cloaking (Den ultimative blackhat teknologi) var i en periode fra starten af år. 2001 og frem til ca. 2007 en meget anvendt optimeringsmetode til trafikgenerering. I dagens optimering anvendes denne teknik ikke mere.

René udviklede en Cloaking Engine, som har været brugt på langt over 2000 websites World Wide og dette system er aldrig blevet identificeret af Google.

I modsætning til andre leverandører af lignende løsninger, så blev denne ”Cloaking Engine” aldrig spottet som system af nogen søgemaskine. I en periode, hvor en anden dansk udbyder blev jagtet af Google og fik lukket mere eller mindre alle sine kunder ned - og med banning af deres websteder til følge, så berørte denne ekstra manuelle kontrol fra Google ikke nogen banning på den platform René havde udarbejdet og kunder der brugte dette system.

I dag beskæftiger René sig med SEO rådgivning, programmering og optimering af websites i Online Marketing og i Green Click®, hvor han fungerer som Senior SEO konsulent.

Rene´s oplæg til MarketingCast 2016

Domænestrategier i forbindelse med international SEO

Optimering i dag har en anden indgangsvinkel og alt for mange websites er grundlæggende sat forkert op.

Her tænkes på specielt domænestrategier og opsætning af websites med flere sprog, hvor rigtig mange website ejere ikke forstår hvordan systemet skal sættes op for at kunne være med internationalt.

HTTP og HTTPS er ofte sat op på servere uden korrekte SSL certifikater og uden kunden ved det er sat op med begge protokoller, hvilket kan betyde dobbeltindeksering af websitet med de følger det giver for placeringer i søgeresultaterne.